Første stævne
At drage ud til sit første stævne er en meget stor oplevelse.
Når børn og forældre drager ud til deres første stævner, kan det godt forekomme lidt kaotisk og ikke mindst overvældende. Der er naturligt nok en masse praktiske spørgsmål og dem vil vi forsøge at komme lidt i forkøbet med denne vejledning. Den er til for at give forældre bedre lejlighed for at forberede udflugten hjemmefra, i højeste grad for at give børnene så god en oplevelse som muligt, men også til gavn og aflastning af trænere på selve dagen.
Prøv at arrangere samkørsel med andre forældre og børn. Det er gavner miljøet og skaber sammenhold i klubben og ikke mindst blandt børnene.
Klubben arrangerer somme tider også fælles afgang fra Helsingørhallen, derved bliver der mulighed for at fordele os lidt på tværs og i færre biler.
Pak en udflugtskurv hjemmefra. Sørg for at have både vådt og tørt med. Og det behøver ikke alt sammen være grovbrød og grønsager! Det skal både være sjovt og hyggeligt at tage til stævne ;o)
Børnenes puljer er generelt inddelt i 5 kilos grupper foruden aldersgrupperingerne som hedder U12 (Under 12 år) og U15. Derefter følger U18, U21, Seniorer/Pokal og endeligt +30 Masters/Veteraner/Super Seniorer.
For børnene kan der sommetider benyttes “flydende vægtklasser”, med det formål at skabe flere kampe for børnene under stævnet.
Vægtklasserne for de mindste starter typisk med -25 Kilo, derefter kommer -30, -35, -40, -45, -50 osv.
Klubbens deltagere er generelt tilmeldt på forhånd. Således er det normalt blot afbud som skal meddeles stævneledelsen ved ankomst eller i rimelig tid inden stævnet starter. Deltagerne er hjemmefra også tilmeldt alders- og vægtklasser herefter sørger stævneledelsen for at gruppere deltagerne på den mest hensigtsmæssige måde.
Indvejning foregår generelt lidt uformelt, og oftest i form af stikprøver eller som kontrol ved åbenlyse fejl i tilmeldingen/registreringen. Ved større stævner som f.eks. DM er indvejning en formel del af indskrivningen og overvåges med repræsentation fra stævnets dommergruppe.
Til nogle stævner arrangeres der fælles opvarmning for alle kæmpere, men typisk foregår det individuelt klubberne imellem.
Vi plejer at sætte en af de større børn til at styre en opvarmning for alle børnene.
Under stævnet er det en god ide at børnene beholde deres strømper på, og evt. en t-shirt under gi´en. Når barnets pulje annonceres og tiden nærmer sig skal man være klar. Herfra skal man hurtigt kunne være klar til at træde ind på måtten med træneren, og på måtten må man ikke have strømperne på og kun pigerne må have t-shirt under gi´en.
Under stævnet forekommer der ofte ventetid indtil de enkelte børns grupper/puljer står for tur. Stævneledelsen forsøger generelt at prioritere de mindste børn i starten af stævnet, da udfordringen med tålmodighed typisk er størst her. Men der kan sagtens gå en time eller to før f.eks. “U12 -40” starter. I denne tid er det vigtig at børnene løbende for mad og drikke. Men tag hensyn til hvordan dit barn reagerer på sukker og undgå evt. booste energi´en meget for tidligt, da der jo typisk følger et dyk i energi´en, og det kan være vanskeligt at hive sig op til at skulle kæmpe hvis man er blevet træt og “ligger og flyder”. Der er jo ikke nogen gylden opskrift for alle børn, så man er nød til selv at erfare hvad der fungerer bedst jeres barn. Men en ide kan være at gemme de sødeste sager til efter kampene, måske som en ekstra “belønning” barnet kan se frem til.
Dette er en almindelig udfordring til stævnerne og generelt for man det jo til at fungere, men det kan godt svare sig at tænke lidt over det hjemmefra, for at skabe gode vilkår og stemning på udflugten.
Fra klubbens og trænernes side er der meget fokus på at børnene skal have gode oplevelser ved at deltage i stævner. Som små er det ikke vigtigt om de vinder eller taber, men at de overkommer spændingen som er forbundet med i det hele taget at deltage, og at gå alene ind på måtten og møde en modstander. Det sidste er den første og vigtigste personlige sejr.
Typisk arrangeres der præmieoverrækkelse når U12 puljerne har kæmpet færdigt, det er gerne omkring middagstid. Det er dog op til stævneledelsen hvordan de organiserer det enkelte stævne.
Herefter kæmper resten af puljerne hvorefter den endelige præmieoverrækkelse finder sted. Dette er typiske gerne omkring 15/16-tiden afhængigt af antallet af kæmpere i disse puljer.
Når klubben drager ud til stævne har vi kæmpere med i alle puljer, dog typisk flest i U12. Det er helt OK, at køre hjem efter første præmieoverrækkelse hvis man har planer eller der absolut ikke er mere krudt på. Men tænk også gerne på opbakningen til de større børn, som selv har ventet længe på at deres puljer kommer til. Det skaber god stemning og ikke mindst sammenhold, når vi er flere til at heppe og dele oplevelserne. Desuden er der rigtig meget god judo at se på!
P.S. Denne vejledning er sammenfattet på opfordring fra enkelte forældre. Det forsøgt at formidle de mange gode tanker og traditioner der allerede hersker i klubben, men jeg kan sagtens have glemt noget. Det er første udkast og input modtages med kyshånd ;o)
Vi ses i Helsingørhallen!
Venlig hilsen
Martin Brorly Dinesen, far til Malte
Artikel oprettet 2017